wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada Š

O řadě Š ŠM 11 ŠL 11 ŠD 11 ŠM 16,5

ŠM 16,5

Karosa ŠM 16,5 je model městského kloubového autobusu vyráběného národním podnikem Karosa mezi lety 1966 a 1969. Je to nástupce městského kloubového vozu Škoda 706 RTO - K, který byl vyroben pouze v jednom prototypu.

Autobus ŠM 16,5 (Škoda – název výrobce motoru – městský, číslice 16,5 označuje přibližnou délku v metrech) je kloubovou (článkovou) variantou městského vozu Karosa ŠM 11, který Karosa sériově vyráběla již od roku 1966. ŠM 16,5 je třínápravový dvoučlánkový autobus se střední hnací nápravou. Konstrukčně je odvozen od standardní verze ŠM 11, přední článek je téměř shodný s tímto vozem, upravený zadní článek taktéž vychází z typu ŠM 11. Vůz ŠM 16,5 má samonosnou karoserii panelové konstrukce a motor umístěný pod vozovou skříní mezi nápravami. V každém článku se nacházely dvoje, pneumaticky ovládané skládací dveře (přední a zadní trojkřídlé, ostatní čtyřkřídlé). Ač šlo o městskou verzi, sedadla pro cestující byla v interiéru rozmístěna 2+2 se střední uličkou. Zvláštností ale byly dvě sedačky umístěné přímo v kloubu.

Prototyp kloubového autobusu ŠM 16,5 byl dokončen v roce 1966. Vzhledem k negativním zkušenostem z provozu tohoto vozu (časté závady) bylo rozhodnuto o výrobě patnáctikusové ověřovací série, která byla vyrobena v letech 1968 a 1969. I když vyrobené vozy již byly poměrně spolehlivé, další autobusy ŠM 16,5 již vyrobeny nebyly z několika důvodů. Jednak to bylo kvůli kapacitě výrobního závodu ve Vysokém Mýtě a také proto, že pražský dopravní podnik, největší odběratel městských autobusů z Karosy, nejevil přílišný zájem o tento typ. Svou roli také sehrálo rozdělení výroby v jednotlivých zemích RVHP, kdy výroba kloubových autobusů byla přidělena Maďarsku.

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

Žádný kloubový autobus ŠM 16,5 nebyl zachován jako historický exponát.

ŠM 16,5

ŠM 11

Technické údaje

Délka: 10985/11135 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 2985 mm

Pohotovostní hmotnost: 7800 - 8750 kg

Počet míst (k sezení:k stání): 29:67

Pohonné jednotky

Motory

Název: Škoda ML630 Výkon: 132,4 kW

Název: Škoda ML634 Výkon: 154,4 kW

Převodovky

Název: Praga 2M 70 Stupňů: 2 Druh: automatická

Zpět na řadu Š
Zpět na hlavní stránku