wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada Š

O řadě Š ŠM 11 ŠL 11 ŠD 11 ŠM 16,5

ŠL 11

Karosa ŠL 11 je model meziměstského (linkového) autobusu vyráběného národním podnikem Karosa mezi lety 1970 a 1981. Je to nástupce meziměstské modifikace vozu Škoda 706 RTO (Škoda 706 RTO CAR), nahrazen byl modelem Karosa C 734.

Karosa ŠL 11 (Škoda linkový – označení Škoda pochází od výrobce motorů pro celou řadu Š od Karosy, číslice 11 označuje délku vozidla) je standardní dvounápravový autobus, který konstrukčně vychází z městského provedení ŠM 11. Vůz má samonosnou karoserii panelové konstrukce a motor umístěný mezi nápravami pod vozovou skříní. Na rozdíl od „ešemky“ je vůz ŠL 11 pouze dvoudveřový (první dveře se nacházejí ještě před přední nápravou, zadní dveře jsou pak umístěny uprostřed bočnice, oboje trojkřídlé skládací dveře jsou ovládané pneumaticky řidičem) a mechanickou převodovkou. Sedadla pro cestující jsou umístěna v rozmístění 2+2 po celé délce vozu.

Od roku 1972 byla vyráběna i varianta s ručně ovládanými dveřmi, která byla označena jako ŠL 11 Turist. Tyto vozy, jež měly druhé dveře umístěné až za zadní nápravou (stejně jako dálková verze Karosa ŠD 11), byly spíše než pro linkový provoz určeny pro zájezdy.

První autobus ŠL 11 byl vyroben již roku 1963, jednalo se ale pouze o funkční vzorek. Prototyp vznikl v roce 1966, pro různé závady ale nevyhověl zkouškám. O rok později byla vyrobena ověřovací série tří autobusů ŠL 11 s bočnicemi z vlnitého hliníkového plechu (sériové vozy měly bočnice hladké). Sériová výroba byla zahájena až roku 1970, tedy sedm let po vzniku prvního autobusu tohoto typu. Produkce byla zastavena v roce 1981 po vyrobení přibližně 14100 vozů ŠL 11.

Autobusy ŠL 11 byly primárně určeny pro podniky ČSAD, které je provozovaly na meziměstských a regionálních linkách po celém Československu. Menší počty vozů ale zakoupily i různé dopravní podniky, takže jezdily i na linkách MHD. Karosa ŠL 11 se tak objevila např. v Praze, Brně, Děčíně, Olomouci nebo Mariánských Lázních. Vozy tohoto typu byly většinou vyřazovány v 80. letech.

Funkční vzorky se samozřejmě dochovali, například v Technickém muzeu v Brně, nebo jinde.

ŠL 11

ŠL 11

ŠL 11 Turist

ŠL 11 Turist

Technické údaje

Délka: 11095 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 2985 mm

Pohotovostní hmotnost: 8370 kg

Počet míst (k sezení:k stání): 45:30

Pohonné jednotky

Motory

Název: Škoda ML634 Výkon: 154,4 kW

Převodovky

Název: Praga 5P 80S Stupňů: 5+1 Druh: mechanická

Zpět na řadu Š
Zpět na hlavní stránku