wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada Š

O řadě Š ŠM 11 ŠL 11 ŠD 11 ŠM 16,5

ŠD 11

Karosa ŠD 11 je model zájezdového autobusu vyráběného národním podnikem Karosa mezi lety 1963 a 1981. Je to nástupce dálkové modifikace vozu Škoda 706 RTO (Škoda 706 RTO LUX). Ve výrobě byl nahrazen modelem Karosa LC 735.

Autobus Karosa ŠD 11 (Škoda – výrobce motoru – dálkový, číslice 11 označuje délku vozidla) konstrukčně vychází z městské varianty ŠM 11. Jedná se o standardní dvounápravový vůz se samonosnou karoserií panelové konstrukce. Motor vozidla je umístěn pod karoserií mezi nápravami. Protože se jednalo o autobus pro dlouhé meziměstské linky nebo pro zájezdy, v pravé bočnici se nacházely pouze jediné, ručně pomocí kliky ovládané dveře pro cestující, které se nacházely před přední nápravou. Některé vozy ŠD 11 ale měly i dveře druhé, ty byly umístěny na druhém konci autobusu až za zadní nápravou. Sedadla pro cestující, pohodlnější než u linkové verze ŠL 11, byla umístěna v rozmístění 2+2 se střední uličkou.

Pro první autobusy ŠD 11 (označované jako „Evropabusy“) bylo vyrobeno také několik kusů tzv. rotelu typu LP 30. Jednalo se o přívěs – „hotel“ na kolech, v němž bylo umístěno 30 lůžek, umývárna, šatna a WC.

Vyroben byl také jeden prototyp vozu ŠD 11.2050 (též označován jako ŠD 11 Lux, nebo ŠD 11 Superlux). V tomto případě se jednalo o vůz zcela odlišného designu, který byl postaven na podvozkové skupině Karosy řady Š. Zajímavostí u tohoto autobusy byly např. pomocné reflektory, které se natáčely společně s otáčením volantu. Vůz ŠD 11.2050 získal na mezinárodní autobusové výstavě ve francouzském Nice druhé místo.

Funkční vzorek autobusu ŠD 11 byl vyroben již v roce 1963, prototyp vznikl roku 1967. Prototyp unikátního vozu ŠD 11.2050 opustil brány Karosy v roce 1968. V letech 1968 a 1969 bylo vyrobeno sto jednodveřových autobusů ŠD 11 „Evropabus“ (některé i s rotelem). Sériová výroba dvoudveřových vozů byla zahájena až roku 1974 a trvala až do konce výroby vozů řady Š, tedy do roku 1981. Typ ŠD 11 byl v těchto letech vyráběn ve dvou provedeních: se stropním panelem nad sedadly (výrobce jej označoval jako kanál nuceného rozvodu vzduchu a individuálního osvětlení) nebo s nosičem zavazadel nad sedadly (obdobně jako Karosa ŠL 11). Celkem Karosa vyprodukovala přes 2800 autobusů ŠD 11. Vozy ŠD 11 byly většinou vyřazovány v 80. letech, poslední dosluhovaly dokonce i na regionálních autobusových linkách ČSAD.

Zachovalo se poměrně velké množství funkčních vzorků, většina z nich v soukromých sbírkách.

ŠD 11

ŠD 11

ŠD 11 Superlux

ŠD 11 Superlux

Technické údaje

Délka: 11170 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 3120 mm

Pohotovostní hmotnost: 9200 kg

Počet míst k sezení: 47

Pohonné jednotky

Motory

Název: Škoda ML634 Výkon: 154,4 kW

Převodovky

Název: Praga 5P 80S Stupňů: 5+1 Druh: mechanická

Zpět na řadu Š
Zpět na hlavní stránku