wz

B 961

Karosa B 961 je model městského kloubového autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 2002 až 2006 (od roku 2003 pak v inovované verzi označené B 961 E). B 961 je nástupce typu B 941. B 961 je konstrukčně velmi podobný svému předchůdci B 941. Jedná se o třínápravový kloubový autobus se standardní výškou podlahy a polosamonosnou karoserií. Ta byla smontována do skeletu, který prošel kataforetickou lázní, olakováním a oplechováním pozinkovaným plechem a teprve poté byly do něj namontovány další součásti. Karoserie se skládá ze dvou částí, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. Motor pohání zadní nápravu, za níž je také uložen. Od typu B 941 se B 961 na první odlišuje plochou zádí, která umožnila prodloužení interiéru. Uvnitř vozu se nacházejí čalouněné plastové sedačky pro cestující. Vstup do autobusu zajišťují čtvery dvoukřídlé výklopné dveře (první a poslední jsou užší než ty střední), vždy dvoje v každém článku. Prostor pro kočárek je u druhých dveří. Od roku 2003 byly tyto vozy vyráběny v mírně modifikované variantě B 961 E. Ta se od původní verze odlišuje upravenou přední maskou a lepenými skly (na rozdíl od oken uchycených v gumě u B 961). Nástupce modelu B 941, typ B 961, začala Karosa sériově vyrábět v roce 2002, nicméně již v roce 2000 vznikl prototyp tohoto vozu (vnitropodnikově označen jako BK4). Tento vůz byl v roce 2002 výrobcem darován DP Praha, aby pomohl řešit nepříznivou situaci v pražské MHD zaviněnou povodní. Dříve, než byl vůz vyslán do pražských ulic, prošel úpravami. Do vozu byl instalován elektronický informační systém – zobrazovací panely BUSE (jak vnější, tak vnitřní), systém pro hlášení zastávek, klimatizace kabiny řidiče a další nezbytnosti. Na podzim 2003 byl typ B 961 upraven a pod označením B 961 E byl vyráběn do konce roku 2006. Modernizace spočívala v lepším odvětrání motorového prostoru a v lepených oknech, která byla u B 961 zasazena v gumě. Poslední vyrobený vůz tohoto typu vlastní dopravní společnost Martin Uher z Mníšku pod Brdy, kde obdržel evidenční číslo 1147. S vozy tohoto typu se můžeme setkat téměř ve všech velkých městech České republiky, s novějšími typu B 961 E pak například v Ostravě, Liberci, Brně či na některých příměstských linkách v Praze.

B 961 B 961 B 961 B 961 B 961

B 961

Tyto fotografie pocházejí z galerie DOD 09.

Technické údaje

Délka: 17590 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 3165 mm

Pohotovostní hmotnost: 14400 kg

Počet míst (k sezení:k stání): 45:122

Pohonné jednotky

Motory

Název: Iveco Cursor F2 B Výkon: 213 kW

Převodovky

Název: VOITH D 851.3 Stupňů: 3 Druh: automatická

Název: VOITH D 854.3 Stupňů: 4 Druh: automatická

Zpět na výběr
Zpět na hlavní stránku