wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada 800

O řadě 800 B 831 B 832 B 841 C 834 C 835

B 831

Karosa B 831 je model městského autobusu, který byl vyroben ve třech kusech národním podnikem Karosa Vysoké Mýto ve druhé polovině 80. let 20. století. Mělo se jednat o nástupce typu Karosa B 731. Spolu s trolejbusem Škoda 17Tr se B 831 měl stát součástí nové unifikované řady silničních městských vozidel. Autobus B 831 je dvounápravový městský autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Konstruktéři vytvořili poměrně nadčasový design vozu, který v hojné míře využíval plasty a další tehdy progresivní prvky. V pravé bočnici se nacházejí troje dvoukřídlé výklopné dveře. Sedačky pro cestující jsou umístěny příčně v rozmístění 2+2. Poté, co začala v závodě ve Vysokém Mýtě výroba autobusů řady 700 a ve Škodě Ostrov produkce trolejbusů typu 14Tr, začalo se roku 1983 uvažovat opět o unifikaci československých autobusů a trolejbusů (první pokus byl proveden již v 60. letech: Karosa ŠM 11/Škoda T 11). Během několika let vznikl projekt, podle něhož měla být nová unifikovaná vozidla modernějšího vzhledu, s nižší podlahou a také s velkým počtem společných dílů. Důvodem k ukončení projektu unifikace byly velmi rozdílné přístupy obou firem k projektu jak v oblasti koncepce uspořádání pohonu vozidla, tak i výbavy (trolejbus byl považován za vozidlo podléhající drážním předpisům, narozdíl od autobusu, který byl konstruován výhradě dle předpisů pro silniční vozidla). Problémem byly i poměrně zastaralé požadavky sovětského odběratele (prosazované pro verzi trolejbusu) a ukončení projektu zásadně přispěly hospodářské problémy SSSR a následná ztráta zájmu o nákup trolejbusů z jeho strany. Politické a společenské změny v ČSSR těsně po listopadu 1989 neměly na projekt žádný zásadní vliv, protože výše uvedené důvody k ukončení projektu byly na nich (téměř) nezávislé. Tři kusy tohoto vozidla byly vyrobeny v letech 1987 až 1989. První z nich, funkční vzorek ve formě nepojízdného skeletu, byl využíván pro zátěžové zkoušky ve Škodě Ostrov, poté byl sešrotován. Druhý funkční vzorek (využívající do značné míry koncepci a komponenty podvozku B 731) byl využit k ověření zejména karosářských částí a následně využíván jako servisní vozidlo Karosy. Poté byl jako historický exponát předán do brněnského Technického muzea (TMB). Druhý prototyp autobusu, byl určen k různým zkouškám (např. zcela nové přední nápravy, nové automatické převodovky Praga 4AB120, čtyřbodového zavěšení motoru, nových nosníků pérování zadní nápravy apod.), následně ho opět používala Karosa jako servisní vozidlo. Později byl získán TMB na náhradní díly. Muzeum ho v roce 1997 (po využití některých součástek) prodalo Dopravnímu podniku Ostrava na náhradní díly pro trolejbusy 17Tr, sešrotován byl v roce 2004.

B 831

B 831

Technické údaje

Délka: 11465 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 3000 mm

Pohotovostní hmotnost: 10900 kg

Počet míst (k sezení:k stání): 30:72

Pohonné jednotky

Motory

Název: ? Výkon: ? kW

Převodovky

Název: ? Stupňů: ? Druh: ?

Zpět na výběr
Zpět na hlavní stránku