wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada 700

O řadě 700 B 731 B 732 B 732 Legobus B 741 C 733 C 734 C 735 C 744 LC 735 LC 736 LC 737 LC 757

B 732

Karosa B 732 je model příměstského a městského třídveřového autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 1983 – 1997.

Autobus B 732 je konstrukčně i vzhledově zcela shodný s vozem Karosa B 731.Jedná se o dvounápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Motor vozu je umístěn za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu. V pravé bočnici se nacházejí troje dvoukřídlé výklopné dveře (přední jsou užší). Sedačky pro cestující jsou rozmístěny 1+2, nad nápravami 2+2. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, která byla do vozů B 732 montována z toho důvodu, že zatímco B 731 byly určeny výhradně pro městský provoz, autobusy B 732 mohly být využívány i pro příměstskou dopravu.

Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, produkce v různých výrobních sériích pokračovala až do roku 1997, kdy byly autobusy B 732 nahrazeny typem Karosa B 932. Celkem bylo vyrobeno 4 495 vozů Karosa B 732. Karosa vyrobila také několik zkušebních vozů, které, ač vycházely z typu B 732, ho mnohdy vzhledově nepřipomínaly. Jeden za těchto vozů (prototyp B17, někdy označovaný jako B 732 model 92 nebo B 732.1661) byl např. v provozu v Praze s číslem 3000 v letech 1994 až 2000. Známý je také autobus B 732.1670 z roku 1993, běžně označovaný jako Karosa Legobus.

Typy B 732.1658 a B 732.1660

Vozy B 732 měly ve výrobě podobný osud jako B 731. Postupem času byly autobusy upravovány a zdokonalovány. Stejně jako B 731, mají i B 732 z posledních výrobních sérií prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci karosácké řady 700, řadě 900. Důvodem instalace této zádi byla nutnost delšího zadního převisu, aby do vozu bylo možné umístit retardér. Jednalo se o typy B 732.1658 (elektromagnetický retardér Telma F 170) a B 732.1660 (hydrodynamický retardér Voith). Do DP Praha bylo dodáno v září roku 1994 celkem 88 kusů - 20 kusů typu B 732.1658 (ev.č. 7041 - 7060) a 68 kusů typu B 732.1660 (ev.č. 7061 - 7128). Autobusy s ev.č. 7043, 7046, 7047, 7048, 7050, 7051, 7053, 7056, 7058 a 7059 byly od výroby vybaveny plastovými látkovými sedadly Vogel. Ostatní obdrželi pro tuto dobu běžné koženkové sedadla v šedobílé barvě. Autobus ev. č. 7086 byl zkušebně osazen elektronickými informačními panely od firmy BUSE Blansko, s. r. o., které jsou dnes na všech provozovaných autobusů DP Praha.

B 732.40 B 732.40 B 732.1654 B 732.1654 B 732.1654 B 732.1654

B 732.40 a B 732.1654

Tyto fotografie pocházejí z galerie Poslední den provozu linky 212

Technické údaje

Délka: 11055/11347 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 3165 mm

Pohotovostní hmotnost: 9400 - 10200 kg

Počet míst (k sezení:k stání): 31:59/63

Pohonné jednotky

Motory

Název: LIAZ ML 635/ ML 636 Výkon: 148,5 - 175 kW

Převodovky

Název: Praga 5P 80 Stupňů: 5+1 Druh: mechanická

Název: Praga 5P 115 Stupňů: 5+1 Druh: mechanická

Zpět na výběr
Zpět na hlavní stránku