wz
Autobusy KAROSA - busweb.xf.cz

Řada 700

O řadě 700 B 731 B 732 B 732 Legobus B 741 C 733 C 734 C 735 C 744 LC 735 LC 736 LC 737 LC 757

Autobusy Karosa řady 700

Historie Označení Konstrukce Speciální vozy Varianty

Historie

První autobusy řady 700 byly vyrobeny již během 70. let 20. století. Byly to ale pouze funkční vzorky a prototypy, které byly určeny k různým zkouškám (včetně porovnávacích zkoušek s tehdy vyráběnou řadou Š). Úplně prvním vozem řady 700 se stal funkční vzorek meziměstského autobusu Karosa C 733 z roku 1973. Sériová výroba vozů řady 700 byla zahájena v roce 1981. Prvním (a také hlavním) představitelem byl autobus Karosa C 734 (meziměstský autobus), po něm následovaly typy B 731 (městský autobus s automatickou převodovkou), B 732 (příměstský autobus s mechanickou převodovkou), meziměstský autobus C 735 a dálkové a zájezdové typy LC 735 a LC 736. Vyráběny byly také kloubové vozy typů C 744 (meziměstský) a B 741 (městský). Na začátku 90. let pak byly vyvinuty luxusní autokary se zvýšenou podlahou, které byly označeny jako Karosa LC 737 (také jako HD 11) a LC 757 (HD 12). V roce 1996 byla řada 700 nahrazena modernizovanou řadou 900, výroba autobusů řady 700 byla definitivně ukončena o rok později. Celkem bylo vyrobeno 37 166 kusů autobusů řad 700 a 800. Autobusy byly prodávány kromě Československa i na jiné trhy. Pravděpodobně nejvíce jich bylo vyvezeno do Ruska, kde byl dokonce autobusu C 734 postaven v roce 2001 pomník. Do Ruska byly vyváženy i autobusy označované jako řada 800, jednalo se o vozy vycházející z řady 700.

Označení

Pro nové autobusy vyhradila Karosa řadu 700, tedy 7xx. Před trojčíslím se ještě nacházelo jedno či dvě písmena (podle doporučení RVHP).

  • Písmeno: typ vozu - B (městský a příměstský autobus, anglicky bus), C (meziměstský a linkový autobus, anglicky coach), LC (dálkový a zájezdový autobus, anglicky long distance coach)
  • První číslice: 7 - značí v oborovém číslování (nomenklatura strojírenských výrobků) autobus, v Karose však došlo k posunu významu a první číslice tak značila 70. léta, kdy byl autobus konstrukčně navržen
  • Druhá číslice: délka vozu – 3 = 11 m, 4 = 17 m, 5 = 12 m
  • Třetí číslice:
    • u vozů B: „1“ u modelu B 731 původně značila kategorii autobusu B1, později při vzniku typu B 732 označovala třetí číslice druh převodovky (1 = automatická, 2 = mechanická)
    • u vozů C: 3 = regionální s automatickou převodovkou, 4 = meziměstský s manuální převodovkou, 5 = meziměstský s manuální převodovkou a větším zavazadlovým prostorem (pro delší linky nebo zájezdy)
    • u vozů LC: číslice 5, 6 nebo 7 označovala stupeň luxusu (čím vyšší číslo, tím luxusnější autobus)

Konstrukce

Stejně jako jejich předchůdce, řada Š, byly autobusy řady 700 stavěny metodou panelové stavby. Tato technologie spočívá ve výrobě šesti samostatných panelů (rám podvozku, boky karoserie, střecha, přední a zadní panel) na samostatných svařovacích linkách, které byly poté povrchově ošetřeny a smontovány dohromady. Podstatnou změnou byla výroba koster boků a střechy z průmyslově vyráběných jeklů. Na předešlé řadě Š byly díly těchto částí lisované. Toto řešení v dnešní době usnadňuje opravy po dopravních nehodách. Oproti řadě Šřada 700 motor a převodovku uložené za zadní nápravou. Řadu 700 navrhli konstruktéři Ivan Mervart, Josef Nalezenec a Ladislav Klimeš a designéři Jan Tatoušek a Zdeněk Rosák.

Speciální vozy

Některé autobusy řady 700 byly přímo z výroby upraveny pro zvláštní účely. Za zmínku stojí autobusy pro přepravu vězňů, měřící vůz pro Elektromontážní závody nebo autobus pro městskou knihovnu v Praze (tzv. "Bibliobus"). Výrobu těchto autobusů měla na starost nejprve vývojová dílna, později, od roku 1991, dílna zakázková. Některé autobusy řady 700 byly již pro daného zákazníka vyrobeny ve speciálním provedení.

Varianty

Zpět na výběr
Zpět na hlavní stránku